Sentir-se trist, deprimit i pitjor amb si mateix és entre un 40{485ca19174dc24852caba02ff3508a799105547b075b217f4472f394c39933d7} i un 50{485ca19174dc24852caba02ff3508a799105547b075b217f4472f394c39933d7} més probable entre els nens/es que pateixen assetjament fonamentat en la seva imatge corporal

• Totes tres entitats uneixen esforços per reduir l’estigma de l’obesitat
  • Davant l’inici del curs escolar, es recorda que els nens i les nenes amb sobrepès o obesitat pateixen més freqüentment algun tipus d’assetjament per part dels seus companys

Dijous, 8 de setembre. Davant la creixent alarma social al voltant del fenomen de l’assetjament escolar o bullying, la Sociedad Española de la Obesidad (SEEDO), la Gasol Foundation i la Asociación Bariátrica Hispalis (ABHispalis) uneixen forces i es comprometen a intensificar el seu treball, de manera conjunta, per promoure la creació d’entorns saludables, de respecte per tots els cossos, ètnies i gèneres, que contribueixin a reduir l’estigma de l’obesitat. Per fer-ho, s’han establert les línies d’actuació que guiaran el treball conjunt de les tres organitzacions:

1. Educació en salut
  2. Diversitat i tolerància
  3. Comunicació en salut
  4. Protecció dels entorns
  5. Compromís contra l’assetjament escolar
  6. Denunciar la violència per imatge corporal

En aquest context, les tres entitats expressen el seu suport als infants i a les famílies que pateixen rebuig o són objecte de burla per qualsevol característica física que, per descomptat, no en defineix la personalitat.

A més, exposen el seu rebuig absolut a les conductes d’assetjament i dany a l’autoestima corporal, que afecta la salut física i mental de nens/es i adolescents, i que també s’estenen a l’edat adulta. Igualment, posen de manifest la importància de preservar la intimitat de les víctimes i evitar-ne la sobreexposició en mitjans públics i xarxes socials per no contribuir a la seva revictimització. “Som conscients de la feina que hem de fer des de la nostra societat per educar en salut i explicar correctament, i a tots els nivells, les dificultats que comporta l’obesitat”, assenyalen des de la Junta Directiva de SEEDO.

L’assetjament escolar es defineix com “les accions negatives que es produeixen de manera repetida en el temps quan un alumne (o grup d’alumnes), de manera intencionada i moltes vegades premeditada, causa un dany, fereix o fa sentir incòmode un altre alumne”, explica Federico Luis Moya, Secretari d’ABHispalis. Atenent les dades recollides en diverses publicacions científiques, aquestes conductes afecten més els/les adolescents amb sobrepès i obesitat, tenint més probabilitats de ser víctimes d’assetjament escolar per aquest motiu en comparació amb els altres companys/es.

“Entre les entitats que ens dediquem a la promoció de la salut infantil, hem de tenir una mirada sensible cap a l’estigma al voltant del pes i oferir recursos a tot l’entorn dels nens i nenes per prevenir que aquestes situacions es continuïn repetint a la nostra societat”, ha comentat Cristina Ribes, directora executiva de la Gasol Foundation a Europa.

Diversos estudis* han mostrat que la victimització per assetjament, particularment la victimització basada en la imatge corporal, s’associa amb una probabilitat del 40% al 50% de sentir-se trist, deprimit i pitjor amb si mateix. A més, podria generar barreres en el desenvolupament de relacions amb els/les companys/es i pot augmentar l’aïllament social. Això podria afectar la capacitat per desenvolupar relacions amb els seus companys i companyes i la participació social durant un període clau en el desenvolupament. A més, la discriminació i l’estigmatització per la imatge corporal s’associa a una eficàcia menor de les diferents iniciatives dirigides a promoure un estil de vida saludable.

* Referències d’interès

– Rupp, K., & McCoy, S. M. (2019). Bullying perpetration and victimization among adolescents with overweight and obesity in a nationally representative sample. Childhood obesity, 15(5), 323-330

– Fowler, L. A., Kracht, C. L., Denstel, K. D., Stewart, T. M., & Staiano, A. E. (2021). Bullying experiences, body esteem, body dissatisfaction, and the moderating role of weight status among adolescents. Journal of Adolescence, 91, 59-70

– Earnshaw, V. A., Reisner, S. L., Menino, D. D., Poteat, V. P., Bogart, L. M., Barnes, T. N., & Schuster, M. A. (2018). Stigma-based bullying interventions: A systematic review. Developmental Review, 48, 178-200